RSS

Wyld

22 Nov

Wyld jest rodzajem dzikiej magii, energii magicznej, nie uformowanej w żaden znany czar. Z czysto akademickiego punktu widzenia, jest to magia w czystej formie, zawsze inna i niepowtarzalna. Jednak nie jest to coś z czym ktokolwiek chciałby mieć coś odczynienia, a także jest niewyobrażalnie trudne do okiełznania.

Wyld powstaje i pozostaje w miejscach gdzie magia była używana w dużych ilościach i w równie dużych ilościach rozpraszana lub rzucane były bardzo potężne czary pozostawione bez kontroli. W normalnych warunkach nie zdarza się to często, ale po Wojnie Magów zaczęło być spotykane w miejscach bitew, w ruinach miast zniszczonych magią czy w miejscach w których nadużywano niestabilnej magii opracowanej podczas wojny. Wyld może zostać przeniesiony przez jakąś istotę lub w skażonym obiekcie, skąd możne mieć wpływ na otoczenie.

Wpływ wyldu

Ponieważ wyld jest formą magii, jako taki jest niewidzialny i łatwo jest znaleźć się w zasięgu jego działania gdy uda się w skażoną okolicę. Wtedy też jakś część wyldu może wniknąć w pechową istotę lub przedmiot. Natualanie może wniknąć w każde żywe stworzenie, ale skupię się raczej na Postaciach Graczy. Skażenie wyldem najczęściej opiera się na podstawach magii czyli polimorfii, energomancji i przejawia się zmianami struktury ciała czy też przedmiotów. Najprościej mówiąc, powoduje mutacje lub śmiertelne zmiany organizmu lub nieprzewidziane zmiany właściwości przedmiotów.

Po Wojnie Magów wielu z wojowników, którzy przeżyli największe bitwy, nosi teraz znamiona nieodwracalnych zmian spowodowanych przez wyld. Czasami są to tylko zmiany zewnętrzne jak zmiany skóry, zrogowacenia czy przerośnięte mięśnie. W skrajnych, ale nadal pozwalajaych na normalne życie, przypadkach mogą to być dodatkowe kończyny, zmienione postrzeganie lub ogólnie zmiana w inną istotę. Można puścic wodze fantazji i wymśleć dowolną, fantastyczną mutację.

Dom uciech ‘Pełny dzban’ w Thoravarze znany jest nie tylko z tanich rozkoszy i taniego wina, ale także ze swoich ochroniarzy, z których jeden porośnięty jest jaszczórzą łuską, a drugi z dumą obnosi szablaste kły i szponiaste pazury. Przed wojną byli zwykłymi tarczownikami.

Najczęściej jednak spotynakym efektem skarzenia wyldem są uszkodzenia i zmiany wewnętrzne kończące się powolną, nieżadko bolesną śmiercią.

Dla potrzeb gry wyld można traktować jak swoistą, złośliwą chorobę popromienną, z dodatkowymi warjacjami z filmów kategorii B.

Jezeli Postać Gracza znajdzie się pod wpływoem wyldu i zostanie skażona Mistrz Gry powinien zdecydować jakie efekty wywoła. Zawsze jednak będą nieodwracalne… choć nie do końca, o czym później.

Wyld w liczbach

Zmiany, które nie zabiją, na pewno będą wpływać w jakiś sposób na skażoną Postać. Mistrz Gry powinien określic jaki efekt będzie powodowała mutacja, nie zapominając także o efektach ubocznych, z ktorych odrażajacy wygląd to tylko szczegół.

Wyld jest nieprzewidywalny i za każdym razem inny. Efekty powinny być określane jako cechy dodatkowe jeżeli tylko da się je w nich zamknąć, ale i tak nie obędzie się bez opisu słownego zmian jakie zaszły. Parametry liczbowe mutacji zawsze powinny wychodzić ujemnie w balansie cech, bo mutacja to w końcu nic fajnego.

Porośnięty łuską ochroniaż otrzyma Naturany pancerz +2 (10 pancerza), Niezdarny -2 (-2 do testów walki), Odrażajacy wygląd -2 (-2 do testów podczas interakcji społecznych lub ujemny modyfikator do wyglądu, co pewnie sprowadzi go poniżej zera).

Oczywiście jeżeli to tylko lekkie skażenie, to efekty uboczne jak nudności, plucie krwią czy rozdwojony jezyk nie dadzą nic wiecej niż tylko ujemne modyfikatory.

Mistrz Gry musi pamiętać, że jeżeli wpuszcza Postacie Graczy w wyld bez możliwości wcześniejszego wykrycia go, to jest to najszybsza droga do zmienienia całej drużyny w żywe trupy, bandę mutantów lub zadania im śmierci w męczarniach, albo wszystko na raz.

Konfrontacja z wyldem

Jeżeli Postać znajdzie się w wyldzie Mistrz Gry może przetestować niższy z jej współczynników: Odporność Psychiczną lub Kondycję (uwzględniając wszelkie aktywne modyfikatory). Jednak… nie musi tego robić, szczególnie jeżeli postać od dłuższego czasu spożywa skażoną żywność lub wodę, albo przebywa w zatrutym otoczeniu dłuższy czas. Wyld to wredna rzecz. Nieudany test oznacza wchłoniecie dzikiej magii i skażenie wyldem. Od tego momentu zaczynają nastepować zmiany, to jak szybko nastąpią zależy od siły wyldu.

Każda postać powinna mieć zanotowany poziom skażenia wyldem. To czy to będzie jawne dla Graczy czy nie, zależy od Mistrza Gry. Skażenie przekraczające poziom niższego współczynnika Odporność Psychiczna lub Kondycja oznacza jakąś zmianę w organizmie. Jednokrotne to zwykłe niedomaganie, bezsenność, nudności. Dwuktornie przekroczony próg może oznaczać poważne zmiany. Trzykrotne przekroczenie progu oznaczać będzie jakąś mutację… lub powolną śmierć. Cztery razy ponad skalę to mutacja na dużą skalę lub powolna i bardzo bolesna śmierć. Pięciokrotnie przekroczony poziom skażenia to na pewno widowiskowa i efektowna mutacja zakończona równie spektakularną śmiercią.

Przenoszenie wyldu

Jak już pisałem, efekty wyldu są stałe. Wyldu nie da się wyleczyć, to nie jest choroba. Nie da się go też “rozproszyć” magicznie, gdyż wyld nieustannie się zmienia i stanowi formę pierwotnej magii i nie jest czarem, jako takim, nie jest formułą opisującą magiczną moc, którą da się zaburzyć. Wyld jest zaburzeniem magii. Jednak wyld może zmieniać środowisko w jakim się znajduje i na jakie wpływa, a doświadczony mag może próbować to wykorzystać.

(ten post będzie uzupełniany)

 

 
2 Comments

Posted by on November 22, 2012 in Magia, Mechanika

 

2 Responses to Wyld

  1. Raku

    November 29, 2012 at 12:09 pm

    Na początek, popraw ortografię 🙂

    Po drugie – skażenie wyldem wpływające na cechy dodatkowe – skoro to taka chaotyczna moc, to może ustalić losowo jedną cechę dodatkową? Np rzut k6 określający, czy postać dostała mutację dodatnią czy ujemną. Wynik 4 to +1, 5 to +2 6 to +3. i w dół, 3 (-1) 2 (-2) 1 (-3).
    Powiedzmy że na jedynce przerzucamy dalej – przerzucona 1 zwiększa o liczbę wartość cechy ujemnej.
    Jeśli cecha ujemna spadnie poniżej -4, to umierasz.

     
  2. Cieply

    November 29, 2012 at 9:36 pm

    Po pierwsze wyld zmienia już istniejącą strukturę orbanizmu. To zawsze wpływa źle na organizm. To pierwszy poziom absorbcji wyldu. Po przekroczeniu pierwszego poziomu można nabawić się jedynie negatywnych cech takuch jak białaczka przy radioaktywności. Mutacje i cechy negatywne polegajace na zmianach wyglądu jak i cechy pozytywne to dalsze poziomy skażenia. Może warto podac jakieś przykłady, listę… Nie chciałbym jednak robić z tego tabelki rzutów.
    Sam pomysł z poziomem wyldu byłby OK (tak na początku określane są blizny) bo prawie zawsze może zakończyć się śmiercią, ale… Rozrzut powinien byc inny na każdym poziomie. Co ważne – wyld nie może być zbalansowany dodatnio. Zawsze powinien być negatywny.

     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *